Znaczenie pracy licencjackiej

5/5 - (3 votes)

Przygotowanie i obrona pracy licencjackiej jest, obok zdania wszystkich egzaminów, zdobycia zaliczeń ćwiczeń oraz zaliczenia praktyk, niezbędnym warunkiem ukończenia studiów i uzyskania dyplomu licencjata.

Praca licencjacka jest podsumowaniem trzyletniego cyklu kształcenia. Jej zadaniem (podobnie jak egzaminu dyplomowego) jest dowiedzenie stopnia przygotowania przyszłego licencjata do wykonywania pracy w określonej specjalności. Wymagania stawiane pracy licencjackiej odnoszą się, zatem do pełnego zakresu kształcenia, prowadzonego w ramach obowiązującego programu studiów.

Praca licencjacka jest także pierwszym tak poważnym dokumentem o charakterze zawodowym, tworzonym przez studentów Uczelni. Wymaga się, zatem od niego respektowania określonych w niniejszym dokumencie standardów w zakresie konstrukcji, treści, języka oraz formy.

Przygotowanie pracy licencjackiej wymaga dużego wysiłku, który można zaplanować na jeden lub dwa semestry robocze. Wielu studentom nie udaje się ukończyć pracy dyplomowej w wyznaczonym terminie. Mają duże trudności w spełnieniu minimalnych wymagań, jakie stawiane są im w tej pracy. Są też studenci, którzy nie pracują samodzielnie. Wybierają nieuczciwą drogę do ukończenia studiów. Często nawet nie zdają sobie sprawy, że wyrządzają sobie poważną krzywdę i godzą w dobre imię uczelni łamiąc obowiązujące prawo.

Dlaczego praca dyplomowa jest dziś bardzo trudnym zadaniem dla wielu studentów? Na to pytanie mamy kilka odpowiedzi.

Główną przyczyną trudności współczesnych uczniów jest bardzo niska jakość edukacji podstawowej i średniej. Gdy uczeń kończy szkołę średnią i nie potrafi czytać tekstów specjalistycznych i używać matematyki do zrozumienia makroekonomii, gdy używa bardzo mało słownictwa i nie rozumie tekstów ze starannie przygotowanych podręczników akademickich, gdy ma trudności z analizą i samooceną zjawisk ekonomicznych , wtedy pisanie pracy dyplomowej jest dla niego bardzo trudnym zadaniem. Musi przezwyciężyć zaniedbanie szkolnictwa podstawowego i średniego.

Mogą być też inne przyczyny związane z nową sytuacją, jaką stwarza studiowanie w życiu młodego człowieka.

Dyplom otwiera „bramę do wolności” – dostęp do wielu atrakcyjnych form życia studenckiego. Jeśli za bardzo się zaangażuje, nie znajdzie wystarczająco dużo czasu na naukę, nie mówiąc już o czasochłonnej tezie.

Osoba prowadząca badanie boryka się z wieloma osobistymi problemami, które wymagają jej czasu i wysiłku. Ponieważ nie jest dobry w zarządzaniu swoim czasem, nie może ustalać priorytetów i organizować swojego życia w sensowny sposób. Jeśli student pierwszego roku nie zacznie pilnie studiować, nie zdobędzie wystarczającej wiedzy przedmiotowej do samodzielnej pracy nad tematem dyplomowym. To jeden z ważnych powodów utrudniających pracę nad dyplomem.

Ponadto nieznajomość swoich talentów może być poważną przeszkodą. Jeśli student podjął błędną decyzję przy wyborze kursu, trudno będzie mu rozwinąć zainteresowanie przedmiotami, które studiował. Bez emocjonalnego zaangażowania w badanie problemów nie „obudzi” swojego umysłu do samodzielnego twórczego myślenia.

Dodaj komentarz